Islamic Widget

"Hendaklah engkau jadikan dunia ini se0lah-0lah berdagang di negeri 0rg atau sebagai 0rg yg melintasi jalan...Ibnu Umar r.a. berkata, jika kamu berada di waktu petang janganlah kamu tangguh di waktu pagi dan jika kamu berada di waktu pagi janganlah kamu tangguh di waktu petang..dan rebutlah kesempatan sewaktu kamu berada di dalam keadaan sihat, sebagai persediaan di waktu engkau sakit dan ketika engkau masih hidup sebagai bekalan ketika engkau mati" (Al-Bukhari)

.::Pasti Ada..Insya'Allah::.

.::Pasti Ada..Insya'Allah::.

Sunday 7 August 2011

.::Mukhtasar Al-hizbul Azam::.

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang...

Alhamdulillah..insya'Allah... ana tergerak hati untuk 'p0st'kan mukhtasar ini....ianya sudah lama d taip dan ana telah pun berk0ngsi bersama sahabat-sahabat lain d tagged ana... alhamdulillah, ana mampu untuk istiqamah semenjak 4tahun yg lalu.. dan mudah-mudahan akan terus tetap istiqmah sampai bila-bila...amiin ya Allah.. mukhtasar ini merupakan pemberian dr murabiyyah ana, Puan Nurul Huda..semasa menuntut di pD satu ketika dahulu..sem0ga Allah merahmati puan sekeluarga..amiin...


Muqadimah..

Di sini sura Al-Fatihah hendaklah dbaca dgan niat d0a dan kpd wanita yg mngalami haid & 0rg2 yg wajib mandi mmbacanye dgan niat d0a db0lehkan..
(Raddul Muhtar ms 302)

Fadhilat..

Rasullullah saw mmberitahu bhawa surah Al-Fatihah adalah pnyembuh kpd setiap penyakit..ganjaran bacaanye adalah duapertiga Al-Quran..Masyaikh menulis bahawa sese0rg yg mmbaca surah tersebut dgan penuh iman dan yakin akan dapat menyembuhkan segala jenis penyakit (insya'Allah), samaada pnyakit r0hani atau jasmani, zahir atau batin..

Diriwayatkan bahawa ayat 5 dlam surah Al-Fatihah merangkumi segala maksud duniawi dan ukhrawi (fadhilat Quran) kerana ayat ini mngandungi Tauhid yg sempurna..inilah rahsia penyembuhan dan penerimaan hajat sese0rang itu..
(Zaadul Ma'ad)..

 Mukhtasar ini dimulai dr hari jumaat hinngakhamis dan setiap bahagian dimulai dgan Hamdu, Selawat diikuti 14 d0a yg lengkap..2 d0a istia'zah (perlindungan), 2 taubat dan istighfar dan diakhiri dgan selawat..menjadi 1 d0a yg berasingan pd setiap bahagian hari (tdak sperti Al-Hizbul A'zam yg asal dmne seluruh kitab tersebut (7bahagiannye) dikira 1 wazifah..dgan demikian, Mukhtasar ini mnjadi kira2 1/4 dr kitab asal..

Semoga sy dan pembaca sekalian dberi taufiq hidayah agar istiqamah mmbacanya..Amiin...

             ~Hadiah dr Puan Nurul huda...sem0ga Allah merahmati puan sekeluarga..amiin ya Allah..~

.::Yang benar : ummu nu'aim/ aisya humaira / lailatul qadri ::.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...